Lelaki oh Lelaki...

Erm aku tak tahu nak kata apa… Tak tahu samada aku nak gelak atau nak rasa simpati pada kaum sejenis ku bila diperlakukan sebegini.

“Esok pas zuhur kita pi rumah Mak Tok Lang Indah. Depa buat kenduri. Kemarin Abang Isy dah habaq pada ngah, ni kira nak ingatkanlah.” Itu kata-kata abang Isyqal sewaktu menghubungi aku tadi. Aku garu kepala. Erm ada kenduri, rasa cam ngah tak cakap pun.

“Depa buat kenduri apa? Nak posa ka” tanya ku. Dah gitu resamnya, bila hampir nak hampir bulan Ramadhan ramailah yang buat kenduri untuk mengalu-alukan kehadiran bulan penuh rahmat dan berkat ini.

“Mangkalilah kut, tapi abang Isy dengar kenduri kahwin Pak Man sama,”

“Apa???” aku yang tadinya tak ambil pot kini macam dah kena serangan jantung. Ya tuhan, peliharalah jantung ku…

Abang Isyqal dah gelak gaban. Tak pasti dia gelakkan aku atau gelak dengan berita yang disampaikan seketika tadi.

“Janganlah gelak. Bukan ada badut sarkis sesat tang tu pun. Betul ke Tok Lang buat kenduri Pak Man kahwin, biaq betui? Bukan tahun lepas baru je tambah qoata ka?” soalku musykil.

“Itu hak tahun lepas, yang ni tahun ni, mana sama,” tawa abang sepupuku masih kedengaran.

“Kiranya la ni tigalah,” Sebuah keluhan terlepas tanpa sempat ku filter.

“Mana pulak. Abang Iqbal kata Pak Man trade-in 2 for 1,”

Aku blur… ha! boleh main trade-in-trade-in. Macam kereta pulak tapi apa maknanya 2 for 1…

“Tak faham???” soal abang Isyqal. Kali ini tawanya dah aci orang gila diserang sawan meroyan. “Apalah adik ni. Lembab. Kiranya sekarang ni qoata Pak Man yang kosong balik jadi 3lah. Erm kalau tak faham juga, balik sat ni pinjam kamus guaman ngah. Buat semakan bahagian nikah kahwin,” sindir dan kutuknya dalam tawa yang masih bersisa.

Aku membisu. Cuba mencerna mencari kefahaman atas huraian tidak lengkap yang diberikan, dan akhirnya…

“Cinabeng!!! Itu rupanya... “ aku dah separuh terjerit. “Isy kalau dah lelaki tu tetap gak lelaki. Aci nak pasang dua tiga mesti otak bergeliga. Kalah geliga delima sakti, siap boleh trade-in lagi”

“Nak buat camne dik. Kalau permuafakatan tak boleh dibentuk, yang dihalalkan ditentang atas dasar emosi tanpa fikirkan hikmah dan mahu memuhasabah diri. Jadi jalan terbaik biar dua-dua tak merasa, bukan aci tolak ke tepi atau buang dalam perigi tapi dah degil tak boleh nak dilentur dan dipujuk lagi. Dari semua berantakan, baik trade-in dua-dua dan cari satu yang baru. Kira okey apa cara Pak Man tu.. Dah! Jangan lupa esok. Balik nanti ajak ngah pi cari present untuk pengantin baru.” Ucapnya sebelum mengakhiri conversation kami.

Pak Man.. Pak Man… siap boleh main trade-in-trade-in lagi… aku pulak yang akhirnya gelak sorang-sorang.

1 Ulasan:

  zeqzeq

August 26, 2009 at 6:08 PM

tumpang senyummm...