Hari yang memenatkan

Alhamdulillah. Baget dah selesai... siksa dah tamat. Semalam aku sampai di rumah hampir pukul 4.00 pagi. Giloz kan, tapi nak buat macamana... dah tugas. Speech dan appendix budget kali ini dalam format PdF yang rasanya dilock. Tak boleh nak dicopy langsung. Mahu tak mahu kenalah perah idea lain, itu pun nasib gak aku ni dalam kategori panjang akal. Habis semua website yang aku tahu aku jelajah dan akhirnya dapatlah softcopy untuk speech dari BnM yang boleh dicopy paste. So okeylah.... lepas satu azab. Than fikirkan pulak bab appendix. Member surgest nak retype all things again. Giloz... bukannya semuka dua... dah puluh-puluh. Than nak kena cheaking dan proof reading lagi. Relex Mir... relex... tarik nafas. Jangan gabra dan panik. Akhirnya aku rasa best solutian yang boleh minimalkan kerja adalah scan dalam OcR kemudian convert pada words. So mulalah tugasan mengscan segalanya. Aku pulak teruskan work dengan speech. Dah scan, problem computer member aku tak ada software untuk convert. Aduh! minta dia take over kerja aku sementara aku buat converting. Lama pulak tu.... siap, kami bertukar kembali tugasan. Dia dengan cheaking appendix, aku siapkan speech. Boss dah ke hulu ke hilir dua tiga kali dan tiap kali itu jugalah tak lupa singgah di tempat aku. "Are you okey?" itulah pertanyaannya dari tadi dan aku tetap maintain sengah. Lepas segalanya sempurna dimuatkan dalam database, duplicate pulak untuk publish. Mak aiiii kenapa berterabur... sah yang ada table mereka hantam kromo tak masuk dalam table... jadi kena perbetulkan. Gedebak gedebuk tu yang hampir jam 4 pagi aku sampai rumah. Dah rebah atas katil baru rasa penat dan aku tak ingat apa... terus ZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Lepas subuh, dapat called dari kak ngah, beritahu mak engku sekeluarga nak bertamu. Nak makan laksa. Ha!!!! kelat mata terus hilang bila dengar pasal nak makan laksa. Kak ngah confirm akan sampai ke rumah dalam pukul 9.00 pagi lepas balik dari pasar beli barang keperluan. Aku hanya dengar dan sempat gak tanya, sapa nak masak. Kak ngah jawab AkU. Ermmmm memang tak ada kata-kata yang keluar dari mulut aku. Than aku sambung tido.
Pukul 10.00 pagi aku dah bersilat di dapur. Mangkuk dalam kabinet dikeluarkan. Than aku buat inti untuk samosa bila terpandang kulit popiah ada dalam peti sejuk. Iyerlah, tak kan nak makan laksa semata. Tengah sibuk layan inti samosa, dapat sms. 'Bila nak buatkan caramel untuk saya? Sampai hati hari tu buat untuk depa di office sajakan.' Erm sorry not this time, aku tak ada masa. Kak ngah sampai, work dengan kuah laksa dan segalanya. By 01.30 segalanya siap. Laksa, samosa, nasi dengan lauk-lauk serba ringkas dan juga dessertnya adalah caramel. Erm buat gak sebab tak sampai hati bila orang merengek-rengek. Mak Engku sampai kul 2.00 petang. Masa tu aku baru nak sambung tido. Orang layan makan laksa, aku layan kopi 4 cawan untuk hilangkan ngnatuk, natijahnya aku sakit kepala pulak.


Inilah menu utama. Laksa Kedah.



Kali ini aku masukkan caramel dalam gelas kecil-kecil dan letak ceri

Ini pulak samosa, hidangan sampingan

Malamnya, sangka ku dapatlah aku tido awal, rupanya tak. Entah macamana aku boleh lupa yang malam ni Mak Etie buat kenduri doa selamat dan tahlil sebelum berangkat untuk mengerjakan haji dua minggu lagi. Makanya lepas solat Maghrib, aku sekeluarga ke rumahnya pulak. Erm nak bawak apa... tak sempat nak fikir akhirnya aku rembat sahaja puding caramel yang masih berbaki. Untung juga aku tergerak nak buat banyak kalau tak aci buat muka kodok jer lah jawabnya. Sampai rumah Mak Etie, segalanya dah siap. Rupanya Mak Etie ambil katering, senang katanya. Okeylah tu. Ramai gak tetamu tapi aku sebenarnya dah tak boleh nak fikir apa-apa bila terpandang ikan bakar, air asam dan sambal kicap. Ada pulak gulai telur, dadar telur asin, sayur campur dan yang laing best sup tauhu dengan bebola sayur. Peh! Mak Etie ni macam tahu-tahu jer. Jeling kat meja sebelah terlihat pulak seri muka yang aku yakin memang best. Sah! wajib kena rasa.

Kuih Serimuka

1 Ulasan:

  Syiera

October 26, 2009 at 2:15 PM

Peerrgghh!!! menarik caramel letak dlm gelas tu kak!! Naaaakkk jugak!!..:) :)