Kacau bilau...

Tengahari tadi aku and a fews gang out for lunch. First decide nak pi jauh sikit, gaya nak menghala ke Centrel Marketlah kaedahnya. Nak ke Canteen Restaurant, tapi bila mengenangkan hari ni hari Jumaat, terpaksalah dengan penuh kehampaan kami mengcancelkan kerana takut tempat penuh. Maklum banyak company yang lunch seawal 12.30 tengahari. Makanya kami sekadar menapak ke Zen di Sooka berdekatan dengan KL Sentral building. Masing-masing kononnya sekadar berhajat menjamu perut dengan light dish sahaja. Sampai sana mulalah rambang mata... ada yang order sampai dua tiga dish... apapun tak ada yang nak marah kerana bukan minta duit sesiapa pun. Rela makan, relalah juga membayarnya.

Aku just ambil fish N chips dan carrot juice sahaja. Cukuplah itupun rasanya aku yang paling akhir menghabiskan hidangan sampai ada yang kata aku ni makan pun lambat. Memang aku setuju sangat sebab dulu masa ada arwah papa ada pun dia kata aku memang jenis makan lambat. Erm nak buat camne kan. Tapi itu bukan notif aku dalam N3 kali ini. Apa yang aku nak kisahkan adalah satu hidangan pencuci mulut yang memang havoc giloz. Kira buat aku terus terkunci mulutlah gitu. Dah sah-sah aku ni memang fanatik dessert dapat pulak yang ini, peh... gerek giloz. Sedap sesedap sedapnya. Dari satu yang dah diorder dek kawan aku, selepas merasa dalam kaedah perkongsi, terus kami order lagi satu. Ha korang nak tahu dessert apa yang dah mengacau bilaukan kestabilan mata aku sekarang ni yang dah ala-ala nak kena tongkat sebab mengantuk... Jeng... jeng... jeng....

Inilah dia.... Creme Brulee. Aku baru tahu yang dessert ni asalnya dari Perancis yang disebut 'Burnt cream' maksudnya Mudah dan sedap. Aku geledah internet untuk dapatkan resepinya.



Bahan-bahan ( 6 mangkuk kecil )
5 biji kuning telur
2 sudu gula
600ml whip cream
sedikit esen vanilla
45g gula perang (untuk ditabur dibahagian atas)
Cara-cara
Masukkan krim kedalam periuk dan kacau gunakan kaedah 'double boiler'. Gunakan api sederhana.

Pukul telur, gula & esen sehingga sebati dan masukkan kedalam larutan krim. Kacau sehingga sedikit pekat.

Tuangkan adunan kedalam mangkuk kecil. Kemudian bakar dalam oven dengan suhu 140°c selama 40 minit menggunakan kaedah 'bain marie'.
Setelah masak, sejukkan sebentar. Tabur gula perang dibahagian atas kemudian masukkan semula kedalam oven dan bakar guna api atas sehingga gula cair dan bertukar menjadi caramel.
Sejukkan dalam peti ais selama beberapa jam, dan sedia untuk di hidang.

** Caramel yg telah disejukkan akan mengeras dipermukaan atas dessert. Cara makan : ketuk sedikit karamel dan kaup cream dibahagian bawah, dan.....ngapp!! Yummy!

1 Ulasan:

  Syiera

October 2, 2009 at 4:28 PM

Haruuuus kena buat nih. Esok..esok ira buat..hehehehe

Thanks for sharing..:)