Terbisu tanpa Kata.

Sebenarnya hari ni dah mula sibuk. Baru jer habis meeting dengan client. Rasa macam aku nak cekik jer client ni. Dah banyak kali aku kata, aku tak nak jumpa dan tak perlu sebab segala jadah masalah boleh settle via phone. [Sebenarnya aku yang rasa tak confident nak jumpa] Alih-alih pagi ni dia selamba terjah ke office. Nasib tak pengsan aku masa tu yang kebetulan ada meeting dengan boss aku. Dan boss aku pulak boleh gelakkan aku. Ceh! Nak je aku karate sedas dua. Kasi patah sana sini. Baru padan ngan muka dia. Tapi kan sebenarnya kat sini aku tak nak citer pasal boss, tak juga pasal budget esok yang mana aku akan berkampung di office sebagaimana tahun-tahun yang telah lalu. N3 kali ni aku nak citer pasal pagi tadi. Ada sorang kakak kat office aku ni, kira jiran tetangga aku ler. Dia telah membawa sesuatu yang memang buat aku terbius.. terbisu dan terkedu... Juadah sarapan yang wallah... enak bangat... sedap sesedap-sedapnya atau sebab aku ni dalam kategori giler sup maka aku kata sedap. Ah! Kisah apa aku, tapi serius yang tak perlu masuk hospital memang sedap. So aku nak kongsi ngan korang semua... Jeng... jeng... jeng... Layanzzzzzz


French Onion Soup with Garlic Bread

Bahan-bahan:
2 tbsp minyak zaitun extra-virgin
2 sudu butter
2 cawan bawang besar [nak sedap gunakan yang warna kuning] – mayang nipis
8 cawan stok ayam atau daging. [kalau buat sendiri lagi umph]
3 sudu besar chedar cheese. [kalau suka more cheezee, letak lebih]
Garam dan perisa secukupnya.
Serbuk roti [Yang ni kira agen pemekat, so agak-agak ler yer]

Caranya:
Goreng bawang tadi dengan minyak zaitun yang dah disatukan dengan butter menggunakan api perlahan atau sedang-sedang hingga kuning keemasan. Jangan sampai hangus atau terlalu perang sebab ini akan mempengaruhi warna sup kita nanti. Jadi di sinilah kesabaran anda sangat-sangat diperlukan.Setelah itu masukan stock ayam atau daging. Masak hingga mendidih. Masukkan chedar cheese, garam, perisa. Kacau biar dia mesra semesra mesranya dan akhir sekali taburkan serbuk roti. Kalau nak masukkan daging cincang atau isi ayam yang dicincang kecil-kecil pun boleh, tapi jangan terlalu banyak. Agak-agak le. Sat ni tak pulak dinamakan Onion Soup… dah kena tukar namalah pulak. Jadi ikutlah selera masing-masing. Nak letak cendawan pun boleh, tapi sikitlah.

Tengahari ni aku ada makan-makan di department member aku dan as usual aku dah sediakan dadih ku yang sedap tu... Ceh! Masuk lift sendiri tekan. Iyerlah kalau bukan aku yang puji sapa lagi kan, tapi memang kawan-kawan aku pun dok kata dadih aku yang tersedap yang penah mereka rasa... Termasuklah yang mengidam jarak jauh. Sanggup sms suruh aku buat lebih untuk dia ambil. Hahahahaha kira ayat power untuk suruh aku buat selalulah tu.... apapun aku no hal jer sebab aku suka bila orang suka, sebab aku memang suka masak pun...

2 Ulasan:

  suriani

October 22, 2009 at 12:45 PM

dia punya sup and bun tuh mmg sedap, kan?
ko belajar la buat ye?
aku suka bila ko suka, sebab bila dah jadi, aku dapat rasa!!!
mmmm...

  atie

October 23, 2009 at 9:21 AM

kasue...kak ida tu letak kicap tamin + panodol 2,3 bijik sebenarnya...tu yg bila makan jadik highh..fly...hikk...aku dengkii...sebab aku dpt 3 keping jek roti + celup2 kuah tu! kak mira balun smua kann!