Kegiatan baruku.

Lately ni aku makin rajin ke dapur… kenapa ekk… tapi bukan aku memang suka duduk kat dapur ke? Eh! Mana ada… idaknya aku nak suka bebeno bermastautin di dapur tu. Sesungguhnya aku lebih suka melepak dalam bilik aku.. baring-baring atas katil sambil berangan... tak pun mengadap notebook atau buku nota atau baca novel. Rasanya masih ada lagi koleksi buku-buku yang belum aku baca… erm kalau tak silaplah. Tapi kenapa tetiba segala benda yang jadi pujaan hatiku itu bagai tak terbuat jer…. Sebenarnyakan, aku dah kena satu penyakit… penyakit yang aku sendiri tak tahu nak beri nama apa. Cuma yang pasti aku sedang TENSION…. Banyak benda yang masih tergantung… maknanya tak siap ler tu. Rasa cam dah tak larat jer nak main kejar-kejar dengan dateline… dah semput aku nak main pujuk-pujuk dengan mood yang suka-suki meninggalkan aku terkontang-kanting. Suka-suki berout-station walaupun tidak mendapat keizinan dari aku. Bikin panas betul….

Jadi dari aku terkebil-kebil mengadap notebook, baik aku buat baik dengan dapur. Ada gak faedah… walaupun bukan 101 percent buat diriku.


Minggu sudah aku buat Caramel Puding. Dadih dah selalu buat, jadi kali ni aku buat benda lain. Sebenarnya lebih layak kalau dikatakan didera oleh seorang teman di pejabat. Siap disogoknya sebekas telur dan setin susu lagi. Ceh! Awat tak bagi terus periuk kukus kat aku. Erm tapi best gak sebab inilah kali pertama percubaan yang aku buat dan hasilnya memang tak mengeciwakan walaupun rupanya sikit kureng… [mungkin sebab aku tibai kukus dalam bekas plastik kut]. Peh! Sedap bangat… dah mulalah tu… unsur riak tak hingat diri dah melanda. Walau bagaimana pun aku nak ucapkan terima kasih kata sifu aku, Shiera yang sudi melegakan kegundahan aku bila aku lihat keremal puding aku tu bergoyang-goyang walaupun tempoh mengukusnya dah aku panjangkan. Risau seh! Kalau-kalau tak masak. Rupanya memang gitu ghupenya benda alah ni kalau dah masak. Ceh! Tipah tertipu betul… Erm memang sah boleh buat lagi tambahan pulak aku sesuka hati mengmodifiedkan resepi asal yang Shiera beri mengikut citarasa aku dan hasilnya tak mengeciwakan.





Antara bahan wajib yang diperlukan

Bahan-bahan gula hangus.
1/2 mug gula hangus (mug yg standard)
3 sudu besar air

Cara nak buat gula hangus
Masukkan gula dalam periuk berserta air. Kacau pada api yang paling kecil hingga gula bertukar ke perbagai texture yang harus diabaikan. Kiranya buat bodoh jerlah. Bila dah cantik kuningnya ala-ala perang blonde masukkan dalam acuan. Lebih molek gunakan bekas yang diperbuat dari kaca supaya hasilnya lebih cantik. Letak ke tepi

Bahan-bahan caramel
1 mug susu pekat (jangan letak sampai penuh, kurang pun takpe)
1 1/2 mug air
4 biji telur
1 penutup esen vanila
*2 biji kuning telur
*Secubit garam
*Sesudu teh serbuk kulit kayu manis

[*inilah barang-barang yang aku modified dari resepi asal yang menggunakan 6 biji telur. Sebenarnya kuantiti telur masih sama cuma yang dua biji lagi aku just ambil kuningnya sahaja.]

Cara nak buat caramel.
Masukkan telur dlm bekas, kacau sampai kembang, masukkan susu pekat, kacau sampai sebati. Masukkan air,.kacau jugak bagi mesra alam. Akhir sekali masukkan garam, serbuk kulit kayu manis dan esen vanila. Kacau sesemua tu agar sebati dan mesra serta semerbak harum seharum esen vanila. Tapis bancuhan caramel ke dalam acuan gula hangus yang dibiar sejuk tadi. Kukus selama 30 - 40 minit hingga masak dan jangan risau kalau adunan kelihatan macam bergoyang-goyang. Keluarkan caramel dari pengukus. Biar hingga sejuk baru masukkan dalam fridge. Bila dah sejuk bolehla dihidangkan.



Inilah Hasilnya...

5 Ulasan:

  atie

October 21, 2009 at 11:24 AM

kak bila nak wat cisssskek??

  Nursuzry

October 21, 2009 at 12:24 PM

sedap ke?
xpernah makan

  suriani

October 21, 2009 at 1:06 PM

pandai kaoo...
sedapppp!!
buat lagi tau!

  ♥Pu3ImaŊeisyÆ♥

October 21, 2009 at 2:44 PM

Arti... semalam akak dah try buat cheesecake cuma tak sempat nak bagi awak. Tadi bawak office pun sikit aje dan dah ada orang lain sambar dulu... jangan marah..

Suzry... Puding Caramel ni sedap. Trylah buat.

Umi... vavavava... soh buat lagi. Vanyak vanis ente punya muka....

  Syiera

October 22, 2009 at 8:57 AM

Cayaklaaa!!! Practise make PERFECT!!! Nakk..nak...nak...:)